Rewitalizant - co to jest:
Rewitalizanty to najprościej mówiąc środki powodujące przywrócenie sprawności. Nazwa zawiera łacińskie słowo "vita" czyli życie ponieważ w pewnym sensie pozwala cofnąć czas. Mowa oczywiście o zużyciu które powstaje i jest głównym miernikiem okresu życia danego podzespołu np silnika, skrzyni biegów czy dowolnego innego mechanizmu.
Historia powstania rewitalizantu:
Rewitalizanty powstały dzięki przypadkowi oraz czujności która pozwoliła ten przypadek zaobserwować i wyciągnąć z niego wnioski. W roku 1998 w Charkowie na Ukrainie dwóch chemików zauważyło że w pewnych okoliczonościach wiertła które normalnie szybko się tępiły nie zużywają się tak szybko jak zwykle. Wręcz wydawały się same ostrzyć. Zaczęto się przyglądać temu zjawisku i stosunkowo szybko odkryto jego przyczynę. Tych dwóch naukowców założyło potem firmę XADO której produkty mamy przyjemność Państwu oferować.
Rewitalizant podlega patentom a samo odkrycie zostało potwierdzone naukowo. Znalazło też swoje miejsce w podręcznikach akademickich trybologii(nauki o tarciu).
Z czego się składa rewitalizant:
Rewitalizant co do zasady składa się ze smaru(lub innego nośnika) oraz tlenków i hydratów tlenków metali: Al2O3 lub MgO lub SiO2 lub Fe2O3 lub CaO i innych. Całość ma konsystencję pasty lub gęstego płynu.
fot. Wikipedia
Jak działają rewitalizanty:
Dzięki swojemu składowi rewitalizanty w określonych warunkach a szczególnie w obecności wysokiego ciśnienia i temperatury formują na powierzchni współpracujących elementów(trących się) stopy zbliżone właściwościami do węglików metali.
W wyniku działania środków następuje zjawisko selektywnego przenoszenia materii. Mówiąc obrazowo - materiał przenoszony jest tam gdzie jest potrzebny. Rewitalizant wykorzystując mikroskopijne drobiny metalu które są obecne w każdym używanym oleju silnikowym (tzw. ścier metalowy) dostaje się dzięki różnicy potencjałów elektrostatycznych w miejsca najbardziej zużyte, tam pod wpływem bardzo silniego tarcia (które miejscowo na powierzchni pracujących elementów wyzwala temperatury do 900 stopni celsjusza) powstaje spiek tworzący mnóstwo cieniutkich i bardzo silnych warstw. Warstwy przyrastają stopniowo jedna po drugiej.
Samoregulacja - Zjawisko rewitalizacji ma jeszcze jedną cechę bez której nie było by tak fantastycznym i tanim sposobem naprawy i optymalizacji mechanizmów, samoregulację. Powstające warstwy nie mogą narastać w nieskończoność, to unieruchomiło by każdy mechanizm poprzez zatarcie. Mechanizm samoregulacji rewitalizantu jest bardzo prosty, warstwy w danym miejscu budowane są tak długo jak dopływa olej z rewitalizatem. Kiedy luz pomiędzy dwoma elementami staje się zbyt mały aby dostał się tam olej następuje stopniowe jego zwiększanie poprzez naturalne zużycie. Dzięki temu do poszerzonej przestrzeni znów może dopływać olej, to zatrzymuje dalsze wycieranie się powierzchni.
W rezultacie działania rewitalizanta otrzymujemy cały podzespół spasowany niemal idealnie, z dużo większą dokładnością niż fabryczna mechaniczna obróbka elementów w nowych pojazdach a dodatkowo pokryty super wytrzymałą warstwą.
Producenci szacują że zabezpieczane rewitalizantami mechanizmy wytrzymują 2-3x dłużej niż normalnie.
Czym różnią się poszczególne środki:
Od czasu opracowania przez pionierów - założycieli XADO rewitalizanta na rynku pojawiło się kilku nowych producentów. Środki te różnią się (czasem zasadniczo) pod wieloma względami takimi jak:
1. Dawka - różni producenci oferują różne środki z różnym dawkowaniem. Niekiedy tańszy środek okazuje się droższym jeśli jego jednostkowa cena jest niska ale dla odpowiedniego efektu musimy użyć go dużo. Z założenia mniejsze dawki są bardziej podzielne jednak z doświadczenia wiemy że większa, jednorazowa porcja często daje lepsze efekty. Porcjowanie środka w małych częstych dawkach sprawdza się natomiast doskonale przy dużym poborze oleju(kiedy musimy kompensować spalany z olejem środek aby go nie zabrakło).
2. Skład - Dokładny skład jest ścisłą tajemnicą producentów dla tego aby sobie ułatwić użyjemy pewnego skrótu myślowego nazywając jednoskładnikowym środki które faktycznie oczywiście są mieszaniną wielu substancji.
Po tym wstępie można więc powiedzieć, że na rynku dominują środki jednoskładnikowe zawierające sam rewitalizant, głównie z powodu niższej ceny. Są jednak producenci którzy oferują produkty kompleksowe, zawierające w sobie więcej niż jeden składnik dzięki czemu produkt może działać np szybciej lub mocniej a element jest znacznie wydajniej chroniony. Przykładem takiego produktu jest seria produktów XADO Maximum.
3. Działanie - ze względu na działanie produktów możemy rozróżnić dwa zasadnicze typy środków:
a) rewitalizant - ten rodzaj preparatu odnawia powierzchnie tarcia, zapewnia on odtworzenie w węxłach tarcia warstwy ceramiczno-metalowej tym samym niejako "cofając zużycie". Parametry pracy urządzenia są przywracane i jego sprawność wzrasta np. w wyniku podniesienia ciśnień sprężania (braku strat ciśnienia) w cylindrach silnik potrzebuje mniej paliwa do wykonania tej samej pracy.
b) rewitalizant + dodatki - Zapewnia powstanie warstwy ochronnej(jak wersja z punktu A) a zawarte w nim dodatki zapewniają dodatkowe korzyści. Na przykładzie wspomnianego wyżej XADO maximum do silnika są to: czynnik poślizgu(zmniejsza tarcie a co za tym idzie straty energii na tarcie wewnątrz silnika) oraz kondycjoner metali(środek o rewelacyjnych właściwościach który sprawia że film olejowy jest mocniejszy czyli olej znacznie lepiej chroni silnik przed tarciem).
4. Trwałość warstwy - Różne środki posiadają różną trwałość powstałej w wyniku ich pracy warstwy.
Podając za producentami są to dla przykładowych środków:
Ceramizer CS - 70 000km
Panther Classic - 100 000km
XADO 1 Stage 27ml - 100 000km
Dużo prawda? Musimy mieć jednak świadomość że powyższe przebiegi są po pierwsze orientacyjne(będą się różniły zależnie od stylu jazdy, rodzaju pojazdu, używanego oleju i częstotliwości jego wymiany) a po drugie są osiągalne przy założeniu że pojazd dostanie wystarczającą do pełnej obróbki dawkę środka. Jeśli wlejemy za mało warstwa nie zostanie ukończona a odczuwalne korzyści i czas ich odczuwania drastycznie zmaleją.
Należy mieć też na uwadze to że warstwa ta ulega stopniowemu zużyciu w tym okresie a więc jeśli chcemy możemy(ale nie musimy) ją podtrzymywać aby cały czas mieć z niej maksymalne korzyści. W tym celu zalecamy stosowanie co wymianę oleju środka XADO Tuning.
Informacja:
Materiały na bloga powstały w oparciu o naszą wiedzę, w tym praktyczne doświadczenie, relacje klientów i o źródła. Mimo dokładania starań co do jego rzetelności nie gwarantujemy że nie zawiera błędów, proszę zatem traktować je jako naszą subiektywną opinię na poruszane tematy.
Źródła:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Rewitalizant