Olej silnikowy jest odpowiedzialny za trwałość i prawidłową pracę napędu, a także szereg innych funkcji, m.in. za tłumienie hałasu czy zmniejszenie zużycia paliwa. Jednak wraz z każdym przejechanym kilometrem olej traci swoje pierwotne parametry, dlatego należy regularnie go wymieniać. Co jakiś czas trzeba zainstalować także nowy filtr oleju – ile kosztuje taki filtr i na czym polega jego wymiana?
Spis treści
Jak często trzeba wymieniać filtr oleju?
Specjaliści zalecają założyć nowy filtr oleju za każdym razem przy wymianie oleju i uszczelki korka spustowego. Zazwyczaj trzeba to robić co roku lub po przejechaniu 10-20 tys. kilometrów w zależności od zaleceń producenta samochodu. Czy można wymienić olej bez założenia nowego filtra? Teoretycznie tak, jednak odradza się takie postępowanie, ponieważ stary filtr może być zapchany i doprowadzić do szybkiego zanieczyszczenia nowego oleju. Poza tym filtr oleju jest niedrogi i łatwy w wymianie, więc zaniechanie jego wymiany jest nieuzasadnione – zwłaszcza, że od jakości oleju zależy sprawność i trwałość jednostki napędowej.
Dlaczego filtr oleju jest taki ważny?
Filtr oleju wyłapuje duże i drobne zanieczyszczenia stałe, które zostały przepuszczone przez filtr powietrza. Ponadto blokuje również opiłki metalu powstające podczas tarcia współpracujących ze sobą podzespołów. Filtracja oleju jest niezbędna także ze względu na ścier metalowy powstający podczas produkcji i montażu silnika oraz sadzę (tzw. nagar) wydzielającą się podczas spalania paliwa i oleju. Poprzez oddzielanie cząstek stałych filtr oleju redukuje powstawanie osadów oraz chroni silnik przed zatarciem. To właśnie dzięki filtrom olej przed dłuższy czas zachowuje prawidłowe parametry jakości, co ma korzystny wpływ m.in. na trwałość komponentów oraz zużycie paliwa.
Jakie są rodzaje filtrów oleju?
Najprostszy podział filtrów oleju dotyczy formy produktu. Bardzo proste w użyciu są filtry w postaci puszki, które wystarczy przykręcić w miejsce starego (należy przy tym uważać, żeby nie uszkodzić uszczelki). Przykładem takiego modelu jest filtr oleju Filtron OP 572, który pasuje do takich samochodów jak m.in. Citroën, Daihatsu, Lexus, Peugeot, Toyota. Filtry oleju dostępne są również w formie wkładu zintegrowanego z obudową silnika. W tym przypadku wymianie podlega sam wkład, co jest korzystniejsze z ekologicznego punktu widzenia. Niedrogie i dobrej jakości wkłady do filtrów oleju produkuje marka Filtron, np. Filtron OE 650/1 (pasuje do niektórych modeli Audi, Dodge, Chrysler, Ford, Seat, Skoda, VW) lub Filtron OE 667/1 (m.in. dla aut marki Citroën, Fiat, Ford, Mazda, Peugeot).
Filtry olejowe można również podzielić według bardziej specjalistycznych kryteriów, tj.:
- zasady działania: filtry przegrodowe (powierzchniowe i objętościowe), filtry energetyczne oraz filtry złożone;
- jakości filtracji: filtry zgrubne, pomocnicze oraz dokładnego oczyszczania;
- umiejscowienie w układzie: filtry bocznikowe, szeregowo-bocznikowe, pełnoprzepływowe.
Ile trzeba zapłacić za wymianę filtra oleju?
Usługa wymiany oleju kosztuje w granicach 100-300 złotych w zależności od marki samochodu i stawek za robociznę obowiązujących w danym warsztacie. Cena samego oleju może wynosić od 50 do 150 zł. Jeśli podczas wymiany oleju serwisant zakłada również filtry (oleju, powietrza, kabinowy, ew. filtr paliwa), wówczas cena usługi może wzrosnąć o 50-200 złotych. Sam filtr oleju nie jest drogi – przykładowo wkład filtra olejowego Filtron OE640/1 kosztuje ok. 25 zł, natomiast za przykręcany filtr oleju Filtron OP 545/2 trzeba zapłacić ok. 30 zł. Filtry oleju do minivanów, SUV-ów i samochodów dostawczych kosztują w granicach 50-70 zł, np. Filtron OP 525/6 (VW Transporter, VW Caravelle) lub Filtron OP 592/8 (Fiat Ducato, Iveco Daily). Przed zakupem filtra należy upewnić się, że wybrany produkt będzie pasował do posiadanego modelu samochodu. Można w tym celu porównać oznaczenia na silniku ze specyfikacją filtra albo sprawdzić rodzaj kompatybilnych filtrów w instrukcji pojazdu.
+ There are no comments
Add yours